
CASEMANAGEMENT
WAT IS CASEMANAGEMENT
Heeft u een zieke medewerker? De Wet Verbetering Poortwachter adviseert de werkgever om bij (dreigend) langdurig verzuim een casemanager in te schakelen. De casemanager is verantwoordelijk voor een goede opbouw van het re-integratiedossier en voor het begeleiden van het verzuimproces. Het doel hiervan is om een zo goed mogelijke re-integratie te realiseren en onnodige hoge kosten en sancties te voorkomen. Binnen uw organisatie kunt u mij aanstellen als externe Casemanager.
ROL VAN DE CASEMANAGER
Als Casemanager geef ik informatie aan u, aan de leidinggevende en de medewerker over wetgeving (zoals Wet verbetering Poortwachter), wettelijke procedures en rechten en plichten. Ik bewaak en coördineer ook de voortgang van de in het Plan van Aanpak afgesproken activiteiten en de evaluatiemomenten. Tenslotte is het mijn rol om de communicatie tussen alle betrokken partijen zo soepel mogelijk te houden voor een snelle en voorspoedige re-integratie. Als Casemanager, maar ook als HR Adviseur voor het terugdringen van verzuim, kunt u mij inschakelen voor de volgende taken:
- Adviseren en opstellen van een Arbo- en verzuimbeleid (doel: schadelastbeperking werkgever)
- Opstellen van verzuimprocessen en procedures
- Uitvoeren van het Casemanagement (conform de Wet verbetering Poortwachter)
- Bewaken en adviseren van complexe verzuimdossiers
- Bewaken van de voortgang van de re-integratie
- Trainen van leidinggevenden in hoe om te gaan met verzuim (verzuimgesprekken voeren)
- Organiseren van Sociaal Medisch Overleg met de bedrijfsarts
- Overleg met de Arbodienst/bedrijfsarts en Arbeidsdeskundige
- Adviseren in de keuze van de Arbodienst/bedrijfsarts